Onderzoek sociaal ondernemers: geen oneerlijke concurrentie

‘Oneerlijke concurrenten’. Vooroordelen kleven al snel aan sociaal ondernemers die bedrijf en zorg combineren. Het Nijmeegse Bakkerscafé Brood op de Plank heeft – als één van de eersten in Nederland – laten meten hoe het echt zit. Wat blijkt? Concurrentie kan niet eerlijker: uit de eigen opbrengsten betaalt de bakkerij mee aan zorg voor eigen medewerkers.

Sociale ondernemingen willen de wereld een beetje beter maken door het anders te doen dan veel anderen. Winst staat op het tweede plan. Terwijl deze ondernemingen maatschappelijke problemen op een succesvolle manier aanpakken, kunnen ze vaak nog op weinig erkenning rekenen. De Sociaal Economische Raad adviseerde recentelijk aan minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat sociaal ondernemers hun impact laten meten. Zodat hun positie sterker wordt en zij veel beter duidelijk maken wat hun waarde is, waardoor relaties en klanten betere keuzes kunnen maken.

Onderzoek

Precies dat heeft Bakkerscafé Brood op de Plank laten doen, in nauwe samenwerking met Social Enterprise NL en Avance. Via een diepgaand onafhankelijk onderzoek is de Nijmeegse onderneming binnenste buiten gekeerd. Wat is de maatschappelijke impact van de succesvolle bakkerij annex lunchroom sinds de oprichting in 2008?

Het Bakkerscafé verkleint de afstand tot de arbeidsmarkt bij mensen met psychische en lichamelijke beperking. Met de mogelijkheid tot uitstroom naar de reguliere arbeidsmarkt. De impact meting heeft de diepere werkelijkheid naar boven gehaald. De echte impact zogezegd.

Zelfredzamer

Medewerkers worden langzaam maar zeker zelfredzamer in hun leven; kunnen meer zelf en hoeven minder vaak een beroep te doen op professionele hulp. Daardoor wordt het zorgbudget teruggedrongen en daalt het aantal uitkeringen doordat mensen aan de slag gaan in een baan.

Het positieve effect is in de hele wijk voelbaar. Verreweg de meeste buurtbewoners geven aan dat de sociale verbondenheid is gegroeid dankzij het bakkerscafé als ontmoetingsplek.

https://twitter.com/Bakkerscafe/status/588229080849510400

Vooroordelen

De resultaten van de impactmeting vormen belangrijke munitie om de boodschap van de onderneming te versterken. Dat is ook nodig, stelt Eva Walraven, bedrijfsleider van Brood op de Plank. “We merken dat we niet altijd begrepen worden. Er zijn vooroordelen. Dat we goedkope arbeidskrachten hebben bijvoorbeeld; dat het lekker makkelijk concurreren is als je subsidie krijgt. Het tegendeel is waar. De totale exploitatie betalen we zelf. Daar bovenop financieren we 8 procent van de begeleiding voor onze medewerkers uit eigen zak. Een gewone bakkerij heeft die kosten niet.”

De zelfstandige bakkerij is niet gericht op groei, want die zit aan een plafond. Het bestuur van deze stichting wil wel graag de kennis verspreiden aan anderen die de wereld een stukje beter maken. Eva Walraven: “Het zou een goeie zaak zijn als meer social enterprises hun impact laten meten. Maak zichtbaar wat je doet.”

Lees ook:

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen