Deze zomer rijdt in het Nederlands Openluchtmuseum een bijzonder historisch voertuig: een Amsterdams paardentramrijtuig uit 1893.
Het rijtuig is een replica, gebouwd door medewerkers van de Stichting Rijdend Elektrisch Tram Museum.
Deze zomer
In 1893 werden door de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij een groot aantal open paardentramrijtuigen in dienst gesteld. Bijna tweehonderd van deze paardentramrijtuigen zijn later geschikt gemaakt voor de dienst achter een elektrische motorrijtuig.
Zo ook het aanhangrijtuig 211, dat in 1914 vernummerd werd in GVB600. Deze rijtuigen konden plaats bieden aan 22 zittende en 18 staande passagiers. Het paardentramrijtuig wordt deze zomer getrokken door één van de trams van het Openluchtmuseum.
Aanleiding voor de herbouw
De 600 werd in 1937 gemoderniseerd, in de loop van de oorlog buiten dienst gesteld en in 1948 gesloopt. Het gemis van een zo karakteristiek rijtuig was in 1990 aanleiding om de mogelijkheden voor de herbouw na te gaan. De afgelopen jaren werken de tramdienst van het Openluchtmuseum en de Elektrische Museumtramlijn uit Amsterdam nauw met elkaar samen. Kennis, materieel en vrijwilligers worden onderling uitgewisseld.
Bij mooi weer
De GVB 600 rijdt in juni bij mooi weer op zaterdag, in juli en augustus bij mooi weer op donderdag en zaterdag. De historische paardentram rijdt tot en met zondag 31 augustus in het Openluchtmuseum Arnhem.
Gegevens