Het Gelderse vrijetijdsaanbod wordt onder inwoners mager beoordeeld. De provincie komt niet verder dan een achtste positie in vergelijking met de andere Nederlandse provincies.
Op Burgers’ Zoo is de Gelderse bevolking echter apetrots. En dat geldt ook voor de Nijmeegse Vierdaagse en het Openluchtmuseum. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Stijging woongeluk
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Veel lokale overheden steunen evenementen om tradities te behouden en de lokale cultuur te promoten. Dit onderzoek laat zien dat deze investeringen ook een groot effect hebben op de populariteit van een provincie. Inwoners voelen zich hierdoor trotser op de provincie en hun woongeluk stijgt. In Gelderland is dit vooral zichtbaar voor de Vierdaagse Nijmegen en de feesten die er omheen worden georganiseerd. Niet gek dat ook de provincie deze evenementen ondersteunt. Het Gelderse hart gaat echter het hardst kloppen van Burgers’ Zoo.’
Gelderland nummer 8 vrijetijdsprovincie; vooral cultuursector scoort zwak
Met Burgers’ Zoo, de Vierdaagse en het Openluchtmuseum huisvest Gelderland weliswaar nationale topmerken, maar over het geheel krijgt het vrijetijdsaanbod toch een magere beoordeling van de bevolking. Gelderland komt niet verder dan een 8e positie in vergelijking met de andere Nederlandse provincies. Vooral de Gelderse cultuursector scoort zwak. Beerda: ‘In de Gelderse top tien van populairste vrijetijdsorganisaties is geen enkel theater of muziekpodium te vinden. Stadsschouwburg Nijmegen heeft het sterkste draagvlak en staat op de 23e positie, gevolgd door poppodium Doornroosje op plaats 26 en Musis in Arnhem op de 28e plek. Veel provincies hebben meer theaters waar de bevolking trots op is. De twee culturele gezelschappen met provinciale allure, Introdans en Phion, komen op plaat 36 en 46. Om de trots op de eigen provincie een boost te geven, zou het goed zijn als de cultuursector meer aandacht krijgt vanuit de overheid.
Onderzoek onder 191.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 191.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.