
Op donderdag 4 december presenteren het Ukrainian Institute en Classical Now 'To All Resurrected I Unbroken: Voices from Ukraine' in de Stevenskerk.
Het Kamerorkest van het Noorden toont met dirigent Maxim Shalygin en Oekraïense solisten de veerkracht van Oekraïense muziek.
Over Maxim Shalygin
Het Kamerorkest van het Noorden speelt onder leiding van de componerende dirigent Maxim Shalygin, die met zijn opera Amandante vorig jaar terechtkwam in de muziek-top-tien van NRC. Ook de Oekraïense meesterpianist Antonii Baryshevskyi en zangeres Maryana Golovchenko treden op. Het lichtontwerp van Nico de Rooij geeft de muziek een extra dimensie.
Tijdens het concert presenteert Ukrainian Institute de eigen uitgave Anthologies of Ukrainian Music: een nieuwe reeks partituren met in de Sovjet-tijd onderdrukte Oekraïense muziek. Vooraf vindt een gesprek plaats over het behoud van cultureel erfgoed in oorlogstijd.
To all Resurrected
In het concert staat nieuwe Oekraïense muziek centraal. Maxim Shalygin dirigeert eigen werk: Satarsa voor strijkorkest, geïnspireerd door de Argentijnse schrijver Julio Cortázár, en Drop after Drop, een compositie die in het kader van Festivals for Compassions wereldwijd tientallen keren is uitgevoerd. Antonii Baryshevskyi speelt monumentale etude To All Resurrected. Daarnaast dirigeert Shalygin Tristium van zijn mentor en inspirator Svyatoslav Lunyov. Een meesterwerk voor strijkorkest met een indrukwekkend portret van de rivier de Dnjepr, levensader van Oekraïne.
Eerherstel voor Oekraïense componisten
De uitgave Anthologies of Ukrainian Music is een belangrijk eerherstel van muziek die vergeten is geraakt. Het Sovjetregime bestempelde veel Oekraïense componisten als 'formalistisch, kosmopolitisch, ideologieloos” of te modernistisch'. Muziektijdschriften brandmerkten hun composities als 'gevaarlijke tendensen van jonge kunstenaars die zich van het volk vervreemden'. Helaas is de culturele onderdrukking weer actueel, nu het Poetin-regime in de bezette gebieden de Oekraïense cultuur wil uitwissen. Antonii Baryshevskyi vertolkt een sleutelwerk uit de Anthologies: Fractured Surfaces van Vitaliy Hodziatsky, een pionier van de avant-garde in Kyiv die in de jaren zestig door het regime het zwijgen werd opgelegd. Zangeres Maryana Golovchenko brengt daarnaast de tijdloze ziel van de Oekraïense volksmuziek tot leven.
Culturele dekolonisatie
Het Ukrainian Institute ziet Anthologies of Ukrainian Music als een daad van culturele dekolonisatie. De uitgave, met uitvoerige achtergrondinformatie, maakt vergeten repertoire repertoire wereldwijd toegankelijk voor musici en ensembles. De partituren zijn gratis te downloaden.
Verdiepend gesprek vooraf
Het programma begint met een panelgesprek. Liubov Morozova van het Ukrainian Institute en Liliya Levandovska van Nijmegen4Ukraine spreken over de rehabilitatie van Oekraïense werken die door censuur en repressie lang aan het zicht onttrokken zijn gebleven en het belang van culturele uitwisseling met het buitenland voor het behoud van bedreigd cultureel erfgoed.
Informatie
Meer informatie en kaarten bestellen via Stevenskerk.




