Bij ruim één op de tien horecaondernemers wordt regelmatig iets meegenomen

07 aug , 15:30 Nieuws
horecaverkleind
Nijmegen Nieuws

Na een avondje stappen of een middag op het terras nemen sommige gasten meer mee naar huis dan alleen herinneringen. Van bierglazen en servetten tot zelfs een spiegel van de muur.

Voor de ‘dader’ een grappig aandenken, voor horeca-eigenaren vooral frustrerend. Drukwerkdeal vroeg bij 130 horeca-eigenaren naar verdwenen spullen in de periode van 1 tot 24 juni van dit jaar.

Hoe vaak verdwijnt er iets?

Bij ruim één op de tien horeca-ondernemers wordt minstens één keer per week iets meegenomen. Wat voor de dief een leuke stunt is, is voor de ondernemer behoorlijk vervelend. Voor 6 procent van de ondernemers is het zelfs een dagelijks probleem. Gelukkig heeft de meerderheid er minder vaak last van: 24 procent ziet maandelijks spullen verdwijnen, bij 35 procent gebeurt het jaarlijks. Toch is er ook een groep die geluk heeft: bij 29 procent is er zelfs nog nooit iets gestolen.

Opvallend is dat vooral middelgrote zaken (250 tot 1000 gasten) de dupe zijn. Bij hen verdwijnen spullen vaker dan bij kleine (1 tot 15 gasten) of grote (meer dan 1000 gasten) horecazaken.

De bijzonderste buit

Sommige spullen die verdwijnen, zijn wel héél bijzonder. Een bierviltje of servet per ongeluk meenemen is nog wat onschuldiger, maar een Nespresso-apparaat of beamer stelen vergt wel wat meer creativiteit.

Hoe krijg je dat überhaupt ongezien mee?

Eén horeca-eigenaar vertelde zelfs dat er ooit een spiegel is meegenomen, terwijl die goed vastgekit zat. Een minder opvallend, maar toch opmerkelijk item: rollen toiletpapier. Grote kans dat sommige gasten thuis zonder zaten en hun horecabezoek zagen als dé kans om wat wc-papier in te slaan. 

Waarom nemen gasten spullen mee?

Op de vraag waarom gasten spullen meenemen, denkt 44 proecent van de horeca-ondernemers dat het gewoon een ‘leuk’ aandenken is. Anderen vermoeden dat het vooral met het nuttigen van alcohol te maken heeft. Na een paar biertjes lijkt een meegenomen glas ineens een leuk aandenken. Er zijn ook gasten die soms per ongeluk wat in hun tas hebben gestopt. Hoe dan ook, voor de ondernemer blijft het vervelend en soms zelfs kostbaar.

Benieuwd naar de top vijf redenen waarom ondernemers denken dat er weleens wat wordt meegenomen? Bekijk het hier:

  1. Omdat ze het een leuk aandenken vinden (44 procent)
  2. Omdat ze wat gedronken hebben en het grappig vinden (34 procent)
  3. Per ongeluk, gasten vergeten de spullen terug te leggen (30 procent)
  4. Het was praktisch of handig om te hebben (16 procent)
  5. Omdat gasten denken dat het gratis is (16 procent) 

Wie betaalt de schade?

De kosten belanden bijna altijd op het bordje van de ondernemer. Voor de meesten valt het mee: 81 procent ziet maandelijks voor minder dan €50 verdwijnen. Bij 17 procent tikt het aan tot €200 en een kleine groep (2 procent) draait op voor schade tot wel €1000 per maand.

Soms hebben ze mazzel: één op de vijf ‘souvenirs’ keert terug uit schuldgevoel. De rest? Die blijft gezellig bij de dief in huis staan.

Wat nemen ze mee?

Benieuwd naar wat er nog meer vaak wordt meegenomen uit cafés en restaurants? Bekijk alle resultaten hier.

Over Drukwerkdeal

Drukwerkdeal is een krachtige online formule op het gebied van drukwerk en grafisch gerelateerde producten. Dé internetdrukker voor het drukwerk, van visitekaartjes tot flyers, van spandoeken tot banners en van canvas fotoproducten tot aluminium textielframes. Het bedrijf bedient met name de Nederlandse en Belgische markt. Printdeal is het Belgische zusterbedrijf.