Sinds gisteren mogen automobilisten ’s avonds weer 120 kilometer per uur rijden op de
A325. Gedeputeerde Conny Bieze en directeur Rijkswaterstaat Oost-Nederland Joke Cuperus hebben het startsein gegeven voor een pilot met flexibele snelheden op de A325 tussen Arnhem en Nijmegen.
“Langzaam rijden waar het moet, sneller rijden waar het kan. Overdag 100 km/uur en ’s avonds 120 km/uur. Waarom maar 100 rijden als er vrijwel niemand op de weg is? Dit leidt tot onveilig rijgedrag en meer ongelukken'', aldus VVD-gedeputeerde Conny Bieze.
Flexibele snelheden
De verkeersdrukte op de A325 in combinatie met smalle wegen zorgt overdag voor een hoog risico op stremmingen zoals files en ongevallen. De provincie heeft daarom in 2011 de maximumsnelheid van 100 km/uur verlaagd. 's Avonds en 's nachts is de intensiteit en de risico’s op stremmingen veel lager. Uit onderzoek blijkt dat het aantal snelheidsovertredingen in de avonduren toeneemt. De provincie wil de maximumsnelheid op de A325 in de rustige avond- nachtperiode verhogen naar 120 km/uur.
De maximumsnelheid van 120 km/uur gaat gelden van 19.00 uur ’s avonds tot 6.00 uur ’s ochtends. Een snelheidsverhoging naar 130 km/uur is vanuit verkeersveiligheid en leefbaarheid niet gewenst, vanwege smalle wegen en de nabijheid van woningen langs de A325. Het gaat om een proef van twee jaar zodat de effecten van flexibele snelheden ten aanzien van verkeersveiligheid, doorstroming en leefomgeving goed in beeld kunnen worden gebracht.
Uniek in Nederland
Vanwege de landelijke maximumsnelheid van 130km/uur, moeten de twee snelheden op de A325 op een bijzondere wijze worden getoond: 120 km/u langs de weg en dynamische borden met 100km/uur boven de weg tussen 06:00 uur en 19:00 uur. Het aanduiden van de reguliere maximumsnelheid op matrixborden boven de weg wordt nog niet op andere wegen toegepast in Nederland. Rijkswaterstaat gebruikt hiervoor doorgaans de vaste bebording in combinatie met automatische klapborden.