Leraar basisschool bemoedigt Cito-leerlingen: ‘We testen niet alleen maar je cijfers’

08 feb 2015, 20:46 Opmerkelijk
examen wikipedia 715x408
Alberto G (CC BY 2.0)

De Cito-toets kan voor veel kinderen een zenuwachtige periode opleveren. Niet alleen de weken aan voorbereiding en het moment van de toets zelf zijn spannend, maar ook het wachten op de uitslag. Voor scholieren betekent die score namelijk de mogelijke carrièredroom of juist een gigantische teleurstelling.

Maar de Cito-score alléén is daar geen indicatie voor. Docenten kijken naar veel meer factoren. Om die stress bij de basisschoolleerlingen weg te nemen en de scores wat te relativeren, schreef de directeur van basisschool Plateau in Assen aan alle leerlingen een brief. Hierin wordt uitgelegd dat kinderen uit veel meer ingrediënten bestaan dan enkel een rijtje getalletjes op papier. Een schoolmeester zette deze brief online en binnen een dag is de boodschap al door tienduizenden mensen gelezen en gedeeld.

“De mensen die deze toetsen maken en het resultaat erbij geven kennen jullie helemaal niet. Niet op de manier waarop de meesters en juffen jullie kennen en zeker niet zoals ze je thuis kennen.” Hierna vertelt de directeur dat kinderen zo veel meer kunnen betekenen voor zichzelf en voor hun omgeving dan puur de koele cijfertjes van een toets. Mooie verhalen vertellen, betrouwbaar zijn, anderen vrolijk maken, muziekinstrumenten bespelen, noem maar op. “De resultaten van de Cito-toets zeggen jou en ons wel iets, maar zeker niet alles!” sluit de directeur af.

brief cito

De reacties op Facebook stemmen in met de boodschap van de brief. Volgens de anderen wordt er inderdaad te veel nadruk gelegd op de resultaten van de toets. “Heel gaaf dit! Ik zou hem zo aan de kinderen in mijn klas sturen!”

Bron:nieuws.nl