Merendeel studenten Radboud Universiteit wil maatschappelijke impact maken

17 jul , 19:55 Wetenschap
radbouduniversiteit
Eigenzinnige voorvechters, idealistische levensgenieters, weifelende weldoeners, bewuste beschouwers en gerichte optimisten.
Het zijn studenten op de Radboud Universiteit die iets gemeen hebben: ze willen allemaal een positieve impact maken. Uit onderzoek van Youngworks blijkt dat 86% van de studenten hier voor open staat. De ene toekomstmaker weet alleen beter hoe dit aan te pakken dan de andere toekomstmaker.
Onderzoek
Wat typeert de huidige generatie studenten van de Radboud Universiteit? Wat vinden ze belangrijk? Wat willen ze betekenen voor de maatschappij, nu en in hun professionele toekomst? En hoe kan de Radboud Universiteit hen hierin ondersteunen? 1.663 studenten van de Radboud Universiteit vulden in november 2023 onder andere deze vragen in en namen deel aan het onderzoek dat Youngworks in samenwerking met Radboud Universiteit uitvoerde. 
Toekomstmakers
Daar komt het Toekomstmakers-Model uit voort, met daarin vijf verschillende typen studenten:
1.    Eigenzinnige voorvechters: 12%. Deze studenten willen een positieve verandering in gang zetten, maar worstelen ook met een gevoel van onmacht.
2.    Idealistische levensgenieters: 13%. Deze studenten zien de toekomst vol vertrouwen tegemoet en willen – zowel tijdens als na de opleiding - een positieve impact maken.
3.    Weifelende weldoeners: 35%. Ze staan aan het begin van hun persoonlijke en professionele zoektocht waarin ze werk met betekenis ambiëren. 
4.    Bewuste beschouwers: 20%. Ze voelen wel enige verantwoordelijkheid om een positieve bijdrage te leveren op de maatschappelijke uitdagingen die hen interesseren, maar dit vertaalt zich (nog) niet naar actie.
5.    Zelfgerichte optimisten: 20%. Deze studenten zijn uitgesproken positief over hun eigen toekomst. Later, als ze werkzaam zijn, wil ruim driekwart van deze groep een positieve maatschappelijke bijdrage leveren, maar dit moet hun persoonlijke doelen niet in de weg zitten.
Positieve impact
Drie typen (samen 60 procent van de studenten) zijn enthousiast over het maken van een positieve impact en willen hier actief mee aan de slag. Bij de overige twee typen (samen 40%) heeft dit minder prioriteit en is het een grotere uitdaging om hen te betrekken en activeren. 
Marije Klomp, directeur duurzaamheid op de Radboud Universiteit: ‘Met dit onderzoek verdiepen we ons in wat studenten nodig hebben om later positieve impact te kunnen maken. Daarbij accepteren én omarmen we de grote verschillen tussen jongeren, in wat ze willen, waarom ze dat willen en hoe ze dat willen. Aan de Radboud Universiteit geloven we dat iedereen kan bijdragen.’
Duurzaamheid op de Radboud Universiteit
De duurzame ambitie werd voor het eerst verwoord in de strategie‘A Significant Impact’ uit 2019 en is onder meer vertaald naar decampagne #jebentnodig. De universiteit is bezig om duurzaamheid in alle opleidingen te verankeren.
Whitepaper en webinar
Herken jij je in één van de typen Toekomstmakers? Of wil jij meer lezen over wat het model precies inhoudt? Download dan de whitepaper of het volledige onderzoeksrapport.
Je kunt ook deelnemen aan het webinar op vrijdag 25 oktober met Marije Klomp en Yvonne van Sark (van Youngworks). Een dag voor Sustainability Day vertellen zij meer over het ToekomstMakers-model. Meer informatie over het webinar verschijnt binnenkort op de website.