Vanaf 1 januari 2027 vervalt de landelijke
overgangsregeling voor Euro 5-dieselbusjes in tientallen Nederlandse
binnensteden.
Uit een nieuwe data-analyse blijkt dat ruim 24 procent van de
bestelbussen in de gemeente Nijmegen volgend jaar de milieuzones
gegarandeerd niet meer in mag. Nog eens 11 procent valt in de risicogroep. Dit
meldt leaseplatform Regeljelease.nl op basis van CBS-cijfers.
Zero-emissiezones
De gemiddelde leeftijd van bedrijfsbusjes in Nijmegen is
sinds 2018 gestegen naar 7,9 jaar. Dit is lager dan het gemiddelde in de
rest van de provincie Gelderland (8,1 jaar), maar gelijk aan het
landelijk gemiddelde (7,9 jaar). Omdat de invoering van
zero-emissiezones gekoppeld is aan de emissieklasse (en indirect aan de
leeftijd) van het voertuig, betekent dit concreet dat 24% van het lokale
wagenpark te oud is. Deze bussen komen vanaf 2027 de steden met een
aangescherpte zone definitief niet meer in. Daarnaast stamt 11% van de
bussen in de gemeente uit de zogenoemde overgangsjaren (2012-2015),
waarvan het overgrote deel volgend jaar eveneens geweerd zal worden.
Harde grens voor ondernemers
Ondernemers gaan dit binnenkort direct merken in de
praktijk. In Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Assen, Delft, Den Bosch, Den
Haag, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Leiden,
Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle zijn de
zero-emissiezones inmiddels al actief. Vanaf 2027 starten de
aangescherpte regels ook direct in Alphen aan den Rijn en Venlo, gevolgd
door onder meer Almere en Deventer in 2028.
Elektrisch niet voor iedereen haalbaar
Sem Smeenk, oprichter van Regeljelease.nl, ziet de
bezorgdheid onder ondernemers toenemen. Naast de naderende milieuzones
drijft ook de portemonnee ondernemers richting een elektrische overstap.
Eerder dit jaar bleek
uit onderzoek van het leaseplatform
dat de interesse in elektrische bussen fors is gegroeid, mede door de
destijds sterk gestegen dieselprijzen als gevolg van onrust in het
Midden-Oosten.
Fossiele brandstof
Ook de zogeheten ‘pseudo-eindheffing’, die vanaf 1
januari 2027 geldt, speelt volgens Smeenk een grote rol. "Ondernemers
moeten dan jaarlijks 12 procent belasting betalen over de
cataloguswaarde van voertuigen op fossiele brandstof die de werkgever
beschikbaar stelt aan hun werknemers. Dat is 5.400 euro per jaar voor
een auto van 45.000 euro", legt Smeenk uit. "Hoewel auto’s op fossiele
brandstof door de huidige regels technisch gezien nog ‘goedkoop’ zijn,
sorteren bedrijven nu al voor op deze nieuwe realiteit."
Diesel nodig voor zwaar materiaal
Toch is een elektrische bedrijfswagen niet voor iedere
ondernemer een realistische optie. "De markt wordt volwassener. Modellen
zoals de Volkswagen ID. Buzz en de Ford E-Transit Custom laten zien dat
elektrisch rijden en praktisch gemak steeds vaker samengaan", stelt
Smeenk. "Maar voor de zwaarste klussen zullen nog altijd bussen op
diesel worden ingezet door de onmisbare voordelen in actieradius,
laadvermogen en trekkracht. Sterker nog: met zwaar materiaal of
gereedschap is diesel eigenlijk voor veel ondernemers nog de enige
serieuze optie. Het is zuur dat een grote groep hardwerkende ondernemers
hierdoor de steden niet meer in komt."