De
functie van ongeveer de helft van alle Nijmeegse 50km/uur wegen wordt
aangepast naar ‘stadsstraat’, waarmee de maximumsnelheid wordt aangepast
naar 30 km/uur.
De aanpassing moet vooral zorgen voor minder ernstig
verkeersgewonden. Het plan is onderdeel van de ‘Netwerkvisie mobiliteit:
30km/uur als norm’ die dinsdag 17 september is vastgesteld door
het college. De Nijmeegse gemeenteraad moet hier nog een besluit over
nemen.
Aantal ernstig verkeersgewonden verdubbeld
Het
aantal verkeersgewonden in Nijmegen is de afgelopen vier jaar verdubbeld:
van 62 naar 128. De snelheid van voertuigen heeft een grote invloed op
het aantal verkeersongevallen en de ernst daarvan. Het verlagen van de
maximumsnelheid naar 30 km/uur leidt tot minder ongevallen en een betere
leefbaarheid in de stad. De invoering van een lagere snelheid zorgt niet alleen voor minder ernstige verkeersgewonden maar zorgt ook voor:
- Meer ruimte voor fietsers en voetgangers
- Meer ruimte voor het toevoegen van bomen en groen om hittestress en wateroverlast tegen te gaan
- Minder aantal korte autoritten
- Minder verkeerslawaai
Hoe gaat het verder?
De
‘netwerkvisie mobiliteit: 30km/u als norm’ wordt eerst behandeld in de
raad. Als de raad de netwerkvisie goedkeurt wordt er een uitvoeringsplan
gemaakt. Dit uitvoeringsplan moet goedgekeurd worden door het college.
Als het voorstel is goedgekeurd, is voor de aanpassing van de
maximumsnelheid een verkeersbesluit nodig. Inwoners krijgen dan de
gelegenheid om een zienswijze in te dienen. Dat wil zeggen dat inwoners
hun mening mogen geven. Naar verwachting is het verkeersbesluit eind
2025 klaar.
Wijkraden, hulpdiensten en fietsersbond
De
netwerkvisie mobiliteit is onderdeel van de ‘Agenda Versnelling
Mobiliteitstransitie’, vastgesteld door de raad op 7 juni 2023. Bij het
maken van de visie zijn verschillende Nijmeegse partijen betrokken zoals
een bewonerscollectief met vertegenwoordigers uit verschillende
wijkraden, de hulpdiensten, de fietsersbond en de provincie als
opdrachtgever van het openbaar vervoer.
Aan te passen straten
In
de netwerkvisie staan 84 straten op de planning om aangepast te worden
naar een maximumsnelheid van 30 km/uur. Nijmegen wil de straten in één
keer deze nieuwe snelheid geven. Dit geeft de meeste duidelijkheid aan
inwoners en weggebruikers. Ook voorkomt het een lappendeken aan
verschillende snelheidslimieten in de stad. Op deze straten plaatsen we
30 km/uur borden en verwijderen we de asmarkering. Dit is een witte
doorgetrokken of streep-markering in het midden van de weg. Naar
verwachting kan de nieuwe snelheid halverwege 2026 ingevoerd worden.
Om welke straten gaat het?
In dit collegevoorstel
is te zien welke straten Nijmegen wil aanpassen. De 75 stadsstraten die
naar 30 km/uur gaan zijn donkerblauw gekleurd en krijgen de
wegcategorie van GOW30 (gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid
van 30 km/uur). De negen straten in de kleur groen worden woonstraten. Een
woonstraat is een straat waar de woonfunctie centraal staat en die niet
bedoeld is voor doorgaand verkeer. Deze straten krijgen klinkers en waar
nodig drempels.