Op dinsdag 25 oktober onthulde Phoebe Felen het schilderij ‘The Difference between… Ebony and Ivory’ van haar vader Ted Felen (1931-2016) in Bibliotheek De Mariënburg in Nijmegen. Met dit werk wil de kunstenaar laten zien dat iedereen gelijk is.
Het past volgens directeur-bestuurder Bert Hogemans bij de missie van de Bibliotheek Gelderland Zuid; een organisatie die zich inzet voor een inclusieve maatschappij met een rijk cultureel klimaat.
Kunstenaar Ted Felen overleed in 2016 op 84-jarige leeftijd in zijn woonplaats Nijmegen. Felen was een kleurrijk persoon die als monumentaal kunstenaar en meesterglazenier landelijke bekendheid verwierf. In de jaren zeventig en tachtig vervaardigde hij in binnen- en buitenland glas-in-loodramen en mozaïeken, o.a. voor de vestiging van de AKU in Noord-Ierland die plechtig werd geopend door prinses Beatrix. Daarnaast maakte hij ook schilderijen en zeefdrukken. Zijn oudste dochter Phoebe Felen is bezig met het vinden van waardige plekken voor zijn artistieke nalatenschap uit zijn privécollectie. Zij schonk al schilderijen aan museum Het Valkhof en het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen.
Op 25 oktober onthulde Phoebe Felen samen met haar kleinzoons het werk ‘The Difference between… Ebony and Ivory’ in de Nijmeegse bibliotheek, in aanwezigheid van directeur-bestuurder Bert Hogemans en een aantal gasten. ‘Ebony’ verwijst naar de titel van een Amerikaans tijdschrift dat in de jaren na WOII voor de belangen van de zwarte bevolking opkwam. De kleur van het bijna zwarte ebbenhout in het werk contrasteert met het ivoorwit. Felen vergeleek dit werk destijds met het toetsenbord van een piano: zwart en wit complementeren elkaar en leiden tot harmonie. Phoebe Felen: “Het schilderij ‘The Difference Between’ heeft dertig jaar na dato nog steeds een actueel thema. Dat het nu in Bibliotheek De Mariënburg hangt, waar veel mensen ervan kunnen genieten, vind ik geweldig. Ik ben thuis opgegroeid tussen de boeken en heb als vierjarige ooit een muurschildering van mijn vader in een boekwinkel in Hatert onthuld. Bijna alle schilderijen van mijn vader hebben nu een nieuwe plek, op een vijftal na. Instellingen die interesse hebben, kunnen nog steeds contact met me opnemen.”