Dochters van moeders die werken hebben daar sinds de jaren dertig steeds meer voordeel van bij hun schoolprestaties. Dat blijkt uit nieuw
onderzoek door sociologen van de
Radboud Universiteit.
Sociologe Margriet van Hek: ‘Het uitgangspunt van ons onderzoek is dat meisjes een enorme inhaalslag hebben gemaakt op onderwijsgebied. We wisten al dat ouders veel invloed hebben op het opleidingsniveau van hun kinderen en met dit onderzoek wilden we kijken of zij misschien ook een rol hebben gespeeld bij het steeds beter presteren van meisjes.’
Opleidingsniveau
Om uit te zoeken of die invloed veranderd is keek Van Hek naar het opleidingsniveau van jongens en meisjes geboren tussen 1930 tot 1984. Ze onderzocht of factoren zoals het opleidingsniveau van de ouders, hun betrokkenheid bij de school en of de moeder een baan had, een positieve invloed hadden op de schoolprestaties van de meisjes. De redenering was meisjes dat het steeds beter zijn gaan doen op school doordat ouders meer dan vroeger investeren in hun dochters.
Werkende moeders
Wat bleek is dat bij dochters van moeders die meer dan twaalf uur per week werken, de invloed van het werken op hun onderwijsresultaten in de loop der jaren steeds positiever uitwerkt. ‘Een verklaring is mogelijk dat een werkende moeder steeds meer een rolmodel is geworden voor haar dochter.’
Wel benadrukt Van Hek dat het belangrijk is meer onderzoek te doen naar andere factoren die een rol kunnen spelen in het groeiende onderwijssucces van meisjes. ‘Momenteel kijken we of bepaalde onderwijsvormen en kenmerken van ons onderwijssysteem – zoals het op twaalfjarige leeftijd selecteren van jongens en meisjes voor het voortgezet onderwijs - voordeliger zijn voor de onderwijsprestaties van meisjes dan voor jongens.’